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Hyponatriämische Enzephalopathie mit nichtkardiogenem Lungenödem

Entwicklung nach Marathonlauf

Hyponatremic encephalopathy with non-cardiogenic pulmonary edema

Development following marathon run

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Zusammenfassung

Vorgestellt wird eine 52-jährige Frau, die nach einem Marathonlauf eine akute hyponatriämische Enzephalopathie entwickelt, gefolgt von einem beatmungspflichtigen, nichtkardiogenen Lungenödem. Die anstrengungsassoziierte Hyponatriämie bei Ausdauersportlern ist eine lebensbedrohliche Komplikation. Eine übermäßige Zufuhr von freiem Wasser während oder nach der Belastung bei persistierender Antidiurese infolge anhaltender ADH-Freisetzung durch nichtosmotische Stimuli gilt als Hauptursache. Als Risikofaktoren gelten u. a. weibliches Geschlecht, lange Laufzeit und fehlender Gewichtsverlust. Die Notfalltherapie besteht in einer Flüssigkeitsrestriktion und der Bolusgabe von hypertoner 3%iger NaCl-Lösung zur schnellen Senkung des Hirndrucks.

Abstract

This article presents the case of a 52-year-old woman who developed exercise-associated hyponatremia (EAH) complicated by non-cardiogenic pulmonary edema after a marathon run. The condition of EAH is a potentially life-threatening complication of endurance exercise. The main cause seems to be inadequate intake of free water during or following exercise with enduring antidiuresis due to nonosmotic stimulation of ADH secretion. Known risk factors are female gender, slow running pace and lack of weight loss. Emergency therapy is fluid restriction and bolus infusion of 3 % NaCl solution to rapidly reduce brain edema.

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Literatur

  1. Ayus JC, Varon J, Arieff A (2000) Hyponatremia, cerebral edema, and noncardiogenic pulmonary edema in marathon runners. Ann Intern Med 132:711–714

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Ayus JC, Achinger SG, Arieff A (2008) Brain cell volume regulation in hyponatremia: role of sex, age, vasopressin, and hypoxia. Am J Physiol Renal Physiol 295:F619–F624

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Bourque CW (2008) Central mechanisms of osmosensation and systemic osmoregulation. Nat Rev Neurosci 9:519–531

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Davison DL, Terek M, Chawla LS (2012) Neurogenic pulmonary edema. Critical Care 16:212

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Hew-Butler T, Verbalis JG, Noakes TD (2006) updated fluid recommendation: position statement from the International Marathon Medical Directors Association (IMMDA). Clin J Sport Med 18:283–292

    Article  Google Scholar 

  6. Hew-Butler T, Ayus JC, Kipps C et al (2007) Statement of the Second International Exercise-Associated Hyponatremia Consensus Development Conference, New Zealand, 2007. Clin J Sport Med 18:111–121

    Article  Google Scholar 

  7. Hew-Butler T, Jordaan E, Stuempfle KL et al (2008) Osmotic and nonosmotic regulation of arginin vasopressin during prolonged endurance exercise. J Clin Endocrinol Metab 93:2072–2078

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Moritz ML, Ayus JC (2008) Exercise-associated hyponatremia: why are athletes still dying? Clin J Sport Med 18:379–381

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Noakes TD, Goodwin N, Rayner BL et al (1985) Water intoxication: a possible complication during endurance exercise. Med Sci Sports Exer 17:370–375 (Erstbeschreibung der EAH)

    CAS  Google Scholar 

  10. Noakes TD, Sharwood K, Speedy D et al (2005) Three independent biological mechanisms cause exercise-associated hyponatremia: evidence from 2135 weighed competitive athletic performances. Proc Natl Acad Sci USA 102(51):18550–18555

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Richter S, Betz C, Geiger H (2007) Schwere Hyponatriämie mit Lungen- und Hirnödem bei einer Ironman-Triathletin. Dtsch Med Wochenschr 132:1829–1832

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. Siegel AJ, Verbalis JG, Clement S et al (2007) Hyponatremia in marathon runners due to inappropriate arginin vasopressin secretion. Am J Med 120(5):461.e11–117

    PubMed  Google Scholar 

  13. Siegel AJ, d‚Hemecourt P, Adner MM et al (2009) Exertional dysnatremia in collapsed marathon runners. Am J Clin Pathol 132:336–340

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Theodore J, Robin ED (1976) Speculations on neurogenic pulmonary edema (NPE). Am Rev Respir Dis 113:405–411

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Verbalis JG, Goldsmith SR, Greenberg A et al (2007) Hyponatremia treatment guidelines 2007: expert panel recommendations. Am J Med 120(11A):S1–S21

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Wellershoff, G. Hyponatriämische Enzephalopathie mit nichtkardiogenem Lungenödem . Med Klin Intensivmed Notfmed 108, 234–238 (2013). https://doi.org/10.1007/s00063-012-0198-7

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-012-0198-7

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